Vi rekommenderar:

Viking Sport promenadband
Bästa köp enligt Expressens test. Snyggt designat, litet och praktiskt promenadband / löpband med motor. Tar liten plats när det är uppfällt. Viking Sport Promenadband passar för nybörjare likväl som den riktigt vältränade. Det går bra att träna på lågt tempo för att succesivt öka sin hastighet när konditionen förbättrats. Hastigheten är reglerbar från 1 km/h till 8 km/h.

>> Kampanj på promenadband. Fri frakt och 30 dagars öppet köp. <<

Maximera din fettförbränning med ett hjälp av ett promenadband

Ett av dem främsta skälen till att många av oss tränar är för att förbättra vår hälsa och/eller vårt utseende. Men för att lyckas med det så behöver vi leva ett hälsosamt liv, vilket inkluderar att äta rätt, undvika stress, få tillräcklig med sömn/vila och att träna sin kropp.

I den här artikeln kommer vi att fokusera på träningsaspekten. Jag har valt att använda promenadband för min träning då det är min uppfattning att det är ett av dem mest effektiva träningsredskapen idag. Så här är goda råd för dig som vill bränna fett med hjälp av en promenadmaskin.

>> Köp promenadband här. <<

Promenadband kan man handla online

1) Träna på morgonen på fastande mage
Att ta en promenad på ditt promenadband på morgonen innan frukost är ett mycket effektivt sett för att förbränna kalorier. I och med att din mage fortfarande är tom, så kommer din kropp att använda lagrad energi från natten innan för att orka med din träning, vilket ökar chanserna till att du kommer förbränna kalorier från lagrat fett istället för kalorier från maten du som du just stoppat i dig.

2) Undvik att hålla i handtagen
Håll inte i dig i promenadbandets handtag under din promenad. Promenera precis som du gör när du är ute och går. På det sättet tvingar du kroppen att anstränga sig mer vilket ger resultat i form av fler brända kalorier.

Innan du följer detta råd, så ska du vara säker på vad din kropp klarar av. Var helt säker på att du klarar att hålla uppe tempot du valt så du undviker att en skada uppkommer.

3) Lyssna på din hjärtrytm
Din hjärtrytm under ett träningspass är en viktig del av din träning. Genom att känna till ditt hjärtats rytm så kan du bestämma vilken intensitet du ska hålla under ditt träningspass. En grundregel är att träna med mellan 50-90% av din maximala hjärtrytm(MHR för att bränna mest fett.Du räknar ut din MHR med formeln MHR=220 – Din Ålder. Om du är 20 år så är din MHR=200 (220-20 = 200).

4) Använd intensiv intervallträning

Eftersom de flesta löpband nu förtiden är konstruerade med pulsmätare, föreslår jag att du använder din förståelse för hjärtfrekvens för högintensiv intervallträning (HIIT). Denna metod är bättre än den vanliga löpningen och här anledningarna:

Både HIIT och vanlig löpning bränner kalorier under träningen, men bara intervallträning kommer att öka din ämnesomsättning så att du kommer att hålla bränna kalorier långt efter du är klar (ibland ända upp till 24 timmar. Beroende på intensiteten i träningen).

Till skillnad från en vanlig promenad kan HIIT öka din muskelmassa vilket är avgörande för bränna fett. Ju mer muskelmassa du har desto snabbare är din ämnesomsättning och ju snabbare din ämnesomsättning är desto mer kalorier bränner du under dagen.

För att börja med denna träningsmetod gör du så här:
Börja med att gå 5 minuter för att värma upp musklerna. Då kan du sedan promenera så fort du kan (ca 85-90% av din Maxhastighet) i ca 30-60 sekunder, sedan sänka tempot (ca 50-60% av din MH) i ca 30-60 sekunder för att ge din kropp gott om tid att återhämta sig, sedan upprepar du processen.

Observera att ovanstående träningen är bara ett exempel och du kan modifiera den för att passa din kondition. Och som alltid konsultera din läkare innan du börjar med denna övning.

5) Använd hantlar

Detta råd är bäst för vana promenerare eller löpare. Om du är en av dem, som inte tycker att den regelbundna promenadbandsträning inte längre ger dig den intensitet du behöver för att se och känna resultat. Men genom att införliva hantlar i din träning kan du öka intensiteten i din träning samtidigt på samma gång, bränner fler kalorier.

6) Blandad träning

Om du håller på att göra samma övning vecka efter vecka, kommer din kropp inget annat val än att anpassa sig till din träning. Och plötsligt ger träningen inte längre det resultat du förväntar dig.

Det bästa sättet att träna med bra resultat är att hålla övningarna fräscha. Försök att introducera din kropp till en annan träning då och då. Till exempel gör HIIT denna veckan, sen nästa vecka göra några snabba eller varierade promenader.

Dessutom behöver du inte begränsa dig med löpband. Prova annan utrustning (trampmaskin, träningscykel, etc) för ännu mer variation. Detta gör att du hindra kroppen från att anpassa sig till en viss motion och maximera fettförbränningen effekterna av din promenadbandsträning.

7) Lägg till styrketräning

Om du gör din promenadbandsträning i ett gym, varför då inte göra några styrketräning efter? Det är bevisat att lyfta vikter dramatiskt kan snabba upp din ämnesomsättning som leder till att fler kalorier bränns under dagen. Om du inte är medlem på något gym, kan du fortfarande göra några styrketräningsövningar för att öka din ämnesomsättning. Försöka göra några armhävningar, abs-övningar, eller använd några hantlar om du har sådana.

Detta var 7 sätt för att maximera fettförbränningen i din promenadbandsträning. Hoppas du använda dessa tips vid nästa pass.

>> Köp ditt eget promenadband här. <<


Författare:


Besök gärna Crosstrainer Test och läs om vilka crosstrainers som är bäst just nu. En mycket skonsam träningsform.


Hur nöjd är du med ditt promenadband? Ge ett betyg mellan 1-10, där tio innebär att du är jättenöjd med bandet:

VN:F [1.9.12_1141]
Rating: 7.6/10 (31 votes cast)
Promenadband, 7.6 out of 10 based on 31 ratings